Hayvan deneyi yapacak bilim insanlarının Avrupa Birliği direktifinde öngörülen yeterli teorik ve uygulamalı eğitim almış olmak ve ülkemizde yapılacak olan hayvan deneylerinin kalitesini ve güvenilirliğini yükseltmek amacıyla kurulan Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Deneysel Tıp Araştırma ve Uygulama Merkezi katkılarıyla Türkiye’nin farklı üniversite ve kurumlarından araştırıcıların katılımıyla Deney Hayvanları Kullanım Sertifikası Eğitim Programı gerçekleştirildi.

40 Saat Teorik, 40 Saat Uygulamalı Eğitim Verildi.

Eğitime katılan araştırıcılar Çukurova Üniversitesi’nde 40 saat teorik, 40 saat uygulama olmak üzere toplam 80 saatlik bir programda;
Deney Hayvanlarının Anatomisi, Fizyolojisi, Histolojisi ve Biyokimyası, Hayvan Deneyleri Etiği, Alternatif Yöntemler, Tutuş Teknikleri, İlaç Verme ve Enjeksiyon Teknikleri, Kan ve Örnek Alma Teknikleri, Anestezi – Ötenazi Teknikleri, Laboratuar İşletmesi, Temel Laboratuar Güvenliği Ve Temizlik (Çevre, Ekipman, Kafesler ve Hayvanlarla İlgili Her Türlü Yardımcı Materyal: Tanım, Kullanım Ve Bakım, Temizlik, Hijyen, Atıkların Kontrolü), Hayvan Refahı ve Davranış Özellikleri, Deney Hayvanlarının Üretimi, Deney Hayvanlarının Beslenmesi, Hayvan Hastalıkları, İş Sağlığı Ve Güvenliği konularında eğitim aldı.

“Deney Hayvanlar Üzerinde Deney Yapacak, Bakım Ve Beslenmesiyle İlgilenecek Kişiler Yeterli Eğitimi Almak Zorunda.”

Kursun önemini açıklayan Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Deneysel Tıp Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürü Doç. Dr. Kenan Dağlıoğlu, Avrupa Bilim Vakfı’nın (European Science Foundation) deney hayvanlar üzerinde deney yapacak, bakım ve beslenmesiyle ilgilenecek kişilerin yeterli eğitim almış olmaları zorunluluğu getirdiğine dikkat çekti. Doç. Dr. Dağlıoğlu açıklamasına şöyle devam etti;

“Avrupa Birliği mevzuatı (Direktif 86/609/EEC, Madde 14) aynı zamanda Avrupa Konseyi (Konvasiyon ETS 123 Madde 26) hayvanlar üzerinde deney yapacak kişilerin yeterli eğitim ve uygulamadan geçmiş, hayvan deneyleri hakkındaki yasaları bilen, etik kuralları uygulayan deneyimli araştırmacılar olması gerektiğini bildirmektedir. Benzer şekilde; Avrupa Laboratuar Hayvanları Bilimi Dernekleri Federasyonu (Federation of European Laboratory Animal Science Associations-FELASA), hayvanlar üzerinde yapılacak deneyleri planlayan, yöneten araştırmacıları kategori C adı altında toplamış ve bu kişilerin hayvan deneyleri yönetmeden önce en az 80 saatlik bir kurs almaları gerektiğine işaret etmiştir (1). Bir değerlendirme sürecini geçtikten sonra hak edilen sertifika sonunda hayvan deneylerini yapmaları ve yönetmeleri istenmiştir. Henüz ülkemizde böyle bir kurs mevcut değil. Yeterince eğitim almamış araştırmacılar, hayvan deneyleri ile ilgili yeterince öngörüde bulunamadıkları için birçok deney tamamlanamamakta veya olması gerektiği gibi sonuçlandırılamamaktadır.”

Eğitim Sonunda Sertifikalarını Aldılar

80 saatlik teorik ve uygulama eğitimini tamamlayan Tıp Fakülteleri, Biyoloji ve Kimya Bölümü, Diş Hekimliği Fakülteleri, Veterinerlik Fakülteleri,  Ziraat, Gıda ve Su Ürünleri Mühendisliklerinin lisans ve yüksek lisans öğrencileri ile hayvan deneyleri ile uğraşacak akademisyenlerin katıldığı program sonunda katılımcılara sertifikaları verildi.